Alaska, 14 de septiembre de 2015,
Corto y pego mi artículo de opinión publicado en el último Full Informatiu del CEESC. Va de política y sirve también para anunciar el próximo número de la revista Quaderns d'Educació Social.
De política
Pots fer veure que no va amb tu, mirar
cap a una altra banda, seguir com si res,
dir que són coses dels altres, però com
diu el gran Christopher Hitchens “no hi ha refugi
del compromís polític”. Si no et preocupes de
les qüestions públiques, elles s’encarregaran
d’envair el teu espai privat.
Mentre preparàvem el pròxim número de
Quaderns d’Educació Social, el monogràfic del
qual anirà (sí, estimat lector, ho has endevinat)
de política, discutíem sobre què vol dir participar
en la política. Jo sostenia que un educador
social sempre fa política, encara que no ho
sàpiga. Quan decidim coses que afecten
d’altres persones, quan defensem posicions,
quan donem suport a una determinada línia
d’actuació, però també, quan callem. Quan no
diem res, quan no jutgem o quan relativitzem,
també adoptem una postura.
Escric aquest article el mes de juliol. Obama
ha pactat amb l’Iran i l’Estat Islàmic continua
matant. Grècia és imprevisible i Europa trontolla.
A Espanya es juga a tres bandes: els partits
clàssics, els emergents i un nou actor que són
les candidatures populars. A Catalunya tot està
preparat per a unes eleccions on es debatrà la
conveniència d’un nou Estat. Fa uns anys, abans
d’Internet, un interval de dos mesos no era res.
I si aquests dos mesos eren d’estiu, encara eren
menys que res. Però les coses han canviat. Potser
és que ara sabem tot el que passa i, encara
més, ho sabem al segon, i per això tenim la
sensació que passen més coses en menys temps.
Intueixo que també són les coses, i nosaltres amb
aquestes, les que s’han adaptat a l’esdevenir
vertiginós i ara ens sembla que tot ha de passar
ara i que un dia és una eternitat. El món com
a pantalla. Quan llegeixis això (al setembre, si
Déu vol) el món ja no serà el mateix i tu hauràs
contribuït, d’una manera o una altra, a fer-lo millor
o pitjor.
Et pot semblar que tot això que dic no té res a
veure amb la teva feina de cada dia: l’atenció
als nens d’un CRAE, la decisió sobre un informe
econòmic o la retirada de la tutela d’uns fills als
seus pares. Però jo crec que sí, que forma part
de la mateixa cosa. Es tracta de la teva posició al
davant dels assumptes públics. La teva posició al
davant del poder, al davant del grup, de la massa,
del ciutadà. La teva posició, també, al davant de
la vida.
Se suposa que els educadors socials som
professionals preocupats, entre d’altres coses
però sobretot, pel benestar de les persones
més desfavorides i dels grups oprimits, i
que reivindiquem la igualtat d’oportunitats.
Suposem, encara que no conec cap estudi que
ho afirmi, que majoritàriament som d’esquerres.
És una intuïció raonable. Aquí no tinc espai
per opinar sobre què significa ser d’esquerres
al segle XXI, però sí que el tinc per obrir un
interrogant sobre la capacitat d’autocrítica de
l’esquerra i en particular dels educadors socials
com a professionals que defensem polítiques
progressistes.
Hem identificat el nostre enemic en una dreta
democràtica però massa vegades estúpida
i troglodita. És el nostre enemic però també és el nostre boc expiatori. No està malament,
segurament s’ho mereixen i rebre aplaudiments
cada vegada que la critiquem és reconfortant i
ens tranquil·litza. Però, i els nostres? I les coses
que pensem nosaltres?
Per posar uns quants exemples, quan defensem
públicament amb dents i ungles (ho defensem
amb dents i ungles?) la qualitat dels serveis, els
ajuts econòmics a les persones; quan denunciem
els desnonaments, els talls de llum, la precarietat
i la pobresa, ¿som capaços de fer tot això -tan
just, per altra banda- tenint en compte, a la
vegada, la responsabilitat individual en tot allò
que els passa -sigui molta, poca o gens? La
responsabilitat, principi fonamental per treballar
amb les persones, ¿l’hem deixada de banda a
favor d’un discurs on el subjecte es dilueix en la
comunitat, el grup, el poble, la massa?
Quan defensem amb dents i ungles (ho fem?)
les subvencions públiques i les necessitats
urgents, tan importants i tan humanes, què hi
ha de justícia i què hi ha d’assistencialisme? ¿En
quina mesura ens convertim en un instrument
de control de l’administració i en quina mesura
aquest control a les persones és just quan
decidim sobre diners públics? Quan és raonable
la nostra crítica a l’Estat i quantes vegades
tractem el ciutadà com a mera víctima d’aquest
Estat -o d’un ens anomenat sistema- en lloc de
considerar-lo subjecte de drets i deures? ¿Quan
la defensa, necessària sense cap dubte, dels
grups oprimits i del multiculturalisme cau en un
relativisme que oprimeix precisament aquell que
diu que defensa? ¿Quan el consens de la majoria
no és solidaritat sinó tirania i tribalisme?
Tot això és educació social i és política. I crec
que estem en un moment on allò veritablement
revolucionari (ara que és tan fàcil ser revolucionari
a cop de clic) és qüestionar allò propi, defensar
les idees amb arguments millors i no pas perquè
siguin idees majoritàries, defensar-les encara
que en la defensa tinguem companys de viatge
no desitjats, debatre en base a la raó i barallar-nos
contra la política que fa servir i manipula
els sentiments, defensar allò comú, però
també defensar l’individu de la seva comunitat,
defensar els polítics que sí que fan bé la seva
feina, perquè són els polítics que nosaltres hem
escollit. Defensar el dret de l’altre a tenir opinions
diferents de la nostra. Ser intransigents -o sigui,
mullar-nos- amb tot allò que vagi en contra
dels drets humans que tant ens han costat
aconseguir, encara que a vegades impliqui
l’acusació, tan d’esquerres, d’etnocèntric. Fer
servir la raó per sobre del xantatge emocional.
Tot això és educació social.
Us desitjo un gran inici de curs (sé que per a
molts de vosaltres, com per a mi, el setembre
també és any nou). Una abraçada.
El monogràfic del número 17 de Quaderns està dedicat a la política. Però, a banda del monogràfic, aquest Quaderns
parlarà del suïcidi, dels joves extutelats, de física quàntica, de la gestió de les emocions, entrevistarem grans
professionals i hi trobareu moltes més coses interessants.
No hay comentarios:
Publicar un comentario